Atlas roślin i ziół leczniczych

Lucerna

lucerna

Lecznicze właściwości lucerny były już znane starożytnym Persom, Rzymianom, a także mieszkańcom Półwyspu Apenińskiego. Jakie zastosowania ma ta roślina i czy może się równać z innymi ziołami w zwalczaniu różnych dolegliwości?

Właściwości zdrowotne lucerny potwierdzone badaniami

Mimo że lucerna od niepamiętnych czasów znajduje zastosowanie w medycynie naturalnej, dopiero niedawno doczekała się szeroko zakrojonych badań, które potwierdziły przypisywane jej właściwości. Jeden ze znanych biologów, Frank Bouer, zaleca lucernę osobom o słabej odporności, dotkniętym chronicznym zmęczeniem, a także niedożywionym i chorującym dzieciom.

Co zawiera lucerna?

Lucerna jest bogatym źródłem cennych składników odżywczych, m. in. witaminy A, B, C, D, E i K, a także potasu, żelaza, wapnia i fosforu. Liście tej rośliny zawierają 8 enzymów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W 100 g lucerny znajduje się aż 8000 j.m. witaminy A oraz od 20000 do 80000 j.m. witaminy K. Ze względu na dużą zawartość składników odżywczych lucerna może być doskonałym uzupełnieniem w leczeniu anemii oraz innych schorzeń wynikających z niedoboru witamin. W Polsce lucerna nie jest tak znana jak np. w Ameryce, gdzie dodaje się ją do sosów, zup, sałatek, a nawet deserów. Kiełki lucerny mogą być dodatkiem do kanapek, jajecznicy lub innych dań.

Właściwości lecznicze lucerny

Lucerna jest nie tylko Wartościowym produktem spożywczym, dostarczającym mnóstwa składników odżywczych, ale również naturalnym lekiem na wiele dolegliwości. Jak żadna inna roślina uzupełnia niedobory witamin, soli mineralnych oraz innych substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wspomaga układ odpornościowy, przyspiesza proces wchłaniania węglowodanów, białka, wapnia, żelaza i pierwiastków śladowych. Okazuje się niezastąpiona w leczeniu wzdęć, wrzodów, a także ostrych i przewlekłych zaburzeń trawiennych. Jest idealnym remedium na anemię, kandydozę, ostre i przewlekłe zapalenie pęcherza moczowego lub prostaty. Zwiększa stężenie hemoglobiny we krwi, ma korzystny wpływ na mikroflorę jelit, oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji i złogów. Działa moczopędnie i obniża gorączkę (co zostało potwierdzone licznymi badaniami).

lucerna

Lucerna przydaje się w przypadku zatruć pokarmowych, ponieważ łagodzi towarzyszące im objawy. Zapobiega powstawaniu i rozwojowi nowotworów w obrębie przewodu pokarmowego. Wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego, chroni przed miażdżycą, łagodzi bóle reumatyczne i ataki astmy, a także hamuje procesy starzenia. Ponadto dodaje energii, poprawia wydolność fizyczną, umożliwia długi i spokojny sen. Specjaliści zalecają jeść lucernę w okresie menopauzy i podczas miesiączkowania, ponieważ zawarte w niej substancje mają dobroczynny wpływ na układ hormonalny i wygaszają bóle menstruacyjne. Również osoby w starszym wieku powinny włączyć lucernę do swojej diety – jest ona naturalnym źródłem związków wzmacniających układ odpornościowy.

Dawkowanie suplementów z lucerny

Na rynku jest wiele suplementów na bazie lucerny, które można włączyć do codziennej diety. Według zaleceń lekarzy i dietetyków dzienna dawka nie powinna przekraczać 500 mg. To prawdziwa bomba witaminowa, która w zbyt dużych ilościach może nawet zaszkodzić. Znaczna część witamin zawartych w liściach lucerny rozpuszcza się w tłuszczach, co sprzyja ich stopniowemu kumulowaniu się. Dlatego po 8 lub 12 tygodniach należy zrobić przerwę. Jeśli już zdecydujesz się na suplementację, kupuj tylko produkty bez sztucznych dodatków smakowych i zapachowych.

Przeciwwskazania?

Lucerna zawiera dużą ilość witaminy K, która może wpływać niekorzystnie na skuteczność niektórych leków, np. antykoagulantów, które docelowo mają zmniejszać krzepliwość krwi. Dlatego przed włączeniem lucerny do codziennego jadłospisu należy skonsultować ten pomysł z lekarzem. Również kobiety w ciąży powinny zachować ostrożność w dawkowaniu suplementów z lucerny.