Poradnik

Dieta cholesterolowa – co powinno znaleźć się na talerzu?

Dieta cholesterolowa

Cholesterol jest związkiem organicznym nierozpuszczalnym w wodzie i rozpuszczalnym w tłuszczach i rozpuszczalnikach organicznych. Około 80% cholesterolu w ludzkim organizmie jest wytwarzane samodzielnie (wątroba, jelita, nerki, nadnercza, gruczoły płciowe) i jest zawarte w błonach komórkowych, pozostałe 20% pochodzi z pożywienia. Wysoki poziom cholesterolu we krwi jest przyczyną rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i zablokowania naczyń krwionośnych. Wszystko to zwiększa ryzyko udaru i zawału serca. Dobrze zaprojektowana dieta cholesterolowa to gwarancja dobrego zdrowia i najlepszej profilaktyki zdrowotnej.

Dieta cholesterolowa – co obniża poziom cholesterolu?

Czy są produkty obniżające poziom cholesterolu? Tak i powinny być zawarte w diecie osób z wysokim poziomem cholesterolu. Pokarmy bogate w błonnik – różnego rodzaju owoce, jagody, warzywa i zioła, zboża (płatki owsiane, ryż brązowy, kasza gryczana, jabłka, śliwki, ogórki, pomidory, kapusta itp.). Błonnik spowalnia wchłanianie tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu z pożywienia, daje długotrwałe uczucie sytości.

Czerwone wino w małych dawkach (100-150 ml dziennie) pomaga normalizować równowagę złego i dobrego cholesterolu. Udowodniono, że to czerwone wytrawne wino podnosi poziom cholesterolu HDL, tym samym utrzymując prawidłowy stosunek lipidów w organizmie. Oliwa z oliwek, owoce morza, ryby. Te pokarmy są bogate w nienasycone tłuszcze i kwasy tłuszczowe, które przywracają równowagę cholesterolu LDL i HDL, zwiększając poziom dobrego i zmniejszając poziom złego.

W diecie cholesterolowej wskazane jest:

  • Jedzenie gotowanej i grillowanej ryby oraz kurczaka bez skóry.
  • W przypadku cielęciny lub wołowiny należy wybierać chude kawałki mięsa.
  • Spożywać dużo pokarmów bogatych w błonnik, które mogą pomóc obniżyć poziom cholesterolu i spowodować uczucie sytości.
  • Ograniczyć spożycie masła, lodów, tłustego sera i twarogu.
  • Spożywać mniej pokarmów bogatych w cholesterol (żółtka jaj, wątróbki, podroby, wędliny).
  • Aby obniżyć poziom cholesterolu we krwi, spożywać niskotłuszczowe produkty mleczne.
  • Pić dużo wody niegazowanej (1,5-2 litry dziennie).
  • Nie można zapominać o aktywnym stylu życia.

Gotowane świeże warzywa w diecie cholesterolowej

Ważne jest aby regularnie spożywać gotowane na parze lub duszone potrawy z warzyw. Podczas gotowania wlać na patelnię niewielką ilość wody i kilka łyżeczek oleju roślinnego. Duszone warzywa gotujemy na małym ogniu, przykrywając pokrywką. Do potrawy dodaj zioła i przyprawy, bo dieta z wysokim poziomem cholesterolu powinna być smaczna i urozmaicona. Jakie przyprawy najlepiej dodać?

  • Rozmaryn dobrze komponuje się z groszkiem, kalafiorem i dynią.
  • Oregano dobrze komponuje się z cukinią.
  • Koper dobrze komponuje się z zieloną fasolką.
  • Majeranek dobrze komponuje się z brukselką, marchewką i szpinakiem.
  • Bazylia jest idealna do pomidorów.
  • Unikać tłuszczów stałych na rzecz olejów roślinnych.

Warto przygotować mieszankę ziół w równych proporcjach: dziurawiec, rumianek, kmin. Zmielić i zalać wrzątkiem, następnie odstawić na pół godziny, przecedzić, wymiesza napar z miodem pszczelim i wypić.

Dieta cholesterolowa

Jakie zioła wprowadzić do diety cholesterolowej?

  • Mniszek lekarski doskonale oczyszcza naczynia krwionośne, usuwa toksyny i żółć. To doskonałe zioło do wykorzystania w kuchni do przyrządzania smacznych i zdrowych potraw.
  • Lucerna ogranicza poziom glukozy i skutecznie usuwa zły cholesterol z organizmu. Ponadto zioło jest bogate w przyswajalne minerały i witaminy.
  • Kwiaty lipy poprawiają skład biochemiczny krwi, eliminują z organizmu toksyny i wypłukują nadmiar cholesterolu. Dzięki temu osiągane jest unormowanie poziomu cholesterolu a także poprawienie krążenia krwi i funkcjonowania układu oddechowego.
  • Nagietek to karotenoidy i flawonoidy o właściwościach przeciwzapalnych i poprawiających odporność. Doskonały w sałatkach, urozmaica menu.
  • Lukrecja spożywana w postaci wywaru skutecznie obniża poziom cholesterolu.
  • Nasiona lnu świetnie dbają o naczynia krwionośne, usprawniają pracę serca, jelit i żołądka.

Dieta cholesterolowa wspierana mieszankami ziół

Warto wprowadzić do swojej diety cholesterolowej zioła, które naturalnie obniżają poziom złego cholesterolu. Można przygotować różne mieszanki, które zostały już uznane za skuteczne, innym sposobem na spożywanie ziół jest ich dodawanie do różnych potraw.

Mieszanka ziołowa na cholesterol wzbogacająca menu:

Aby obniżyć poziom cholesterolu można przez cały rok spożywać zioła takie jak liście z babki lancetowatej i lipy, wystarczy zioła zmielić i zmieszać z niewielką ilością wody, powstanie kleik. Spożywając taką mieszankę przez 14 dni można unormować poziom cholesterolu a także unormować ciśnienie krwi i oczyścić organizm z toksyn. Zdrowe kompoty można przygotować z głogu i dzikiej róży zapewnią wzmocnienie odporności organizmu oraz uregulowanie poziomu cholesterolu.

PODSUMOWANIE
Wszystkie rośliny posiadające właściwości żółciopędne przyczyniają się do obniżenie stężenia cholesterolu we krwi. Zioła na cholesterol mogą być doskonałymi pomocnikami na drodze do wyzdrowienia. Przy odpowiedniej diecie cholesterolowej, która zapewni dobrze zbilansowane posiłki wzbogacone o zioła będzie można zapomnieć o wysokim poziomie cholesterolu.