Poradnik

Sok z buraka – źródło cennych witamin

sok z buraka

W polskiej kuchni buraki są najczęściej dodatkiem do dań mięsnych, ale dopiero po ugotowaniu i przyprawieniu. Tymczasem najwięcej witamin mają one w stanie surowym. Spokojnie, nie chcemy cię namówić do jedzenia surowych buraków – wystarczy, że wyciśniesz z nich sok!

Czy warto pić sok z buraka?

Buraki czerwone to bogate źródło witamin oraz innych cennych składników odżywczych. Od pokoleń są smacznym dodatkiem do dań mięsnych. Można je upiec, zrobić z nich surówkę lub zupę. Regularne spożywanie tych warzyw wpływa korzystnie na cały organizm, warto jednak wiedzieć, że obróbka termiczna w dużym stopniu pozbawia ich właściwości zdrowotnych. Alternatywą niekoniecznie musi być jedzenie surowych buraków. Nie mniej zdrowy jest buraczany sok.

Buraki czerwone: co zawierają?

Burak czerwony zawiera:

  • sporo białka,
  • witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy),
  • witaminy C, A i K,
  • błonnik,
  • żelazo,
  • potas,
  • magnez,
  • wapń,
  • fosfor,
  • miedź,
  • chlor,
  • fluor,
  • cynk,
  • bor,
  • lit,
  • a także związki o działaniu antybakteryjnym i przeciwgrzybiczym.

Buraki obfitują ponadto w kwasy organiczne, między innymi kwas jabłkowy, cytrynowy, winny i szczawianowy. Innym cennym składnikiem są polifenole, karotenoidy i glikozydy, w tym również betanina odpowiadająca za czerwony kolor warzywa.

Sok z buraka – właściwości

Ze względu na dużą zawartość witamin oraz innych składników odżywczych sok z buraka jest doskonałym remedium na anemię. Żelazo i witaminy z grupy B wpływają dobroczynnie na układ krwionośny i sprzyjają procesom tworzenia czerwonych krwinek. Niektóre związki zawarte w burakach obniżają ciśnienie tętnicze, redukują poziom „złego” cholesterolu, a także poszerzają światło naczyń krwionośnych, co zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych.
Część substancji zmniejsza ryzyko chorób związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu sercowo-naczyniowego: udaru mózgu, zawału i choroby niedokrwiennej serca.

sok z buraka

Znajdująca się w burakach betanina jest silnym antyoksydantem, który wykazuje działanie antyseptyczne i przeciwzapalne. Dlatego lekarze zalecają pić sok buraczany w przypadku stanów zapalnych oraz infekcji bakteryjnych i wirusowych. Łagodzi on objawy kaszlu (mokrego i suchego), wzmacnia odporność, poprawia wygląd skóry i kondycję. Co więcej, regularne picie soku z buraka spowalnia procesy starzenia się organizmu.

A to jeszcze nie wszystko. Po sok z buraka sięgają osoby odchudzające się, ponieważ poprawia on metabolizm i wspomaga organizm w wydalaniu szkodliwych toksyn. Ma niewiele kalorii (100 ml to jedynie 45 kcal), a błonnik na długo zapewnia poczucie sytości. Witaminy z grupy B wpływają zbawiennie na układ nerwowy. Azotany natomiast wskutek procesów metabolicznych przekształcają się w tlenek azotu, który wpływa na wydolność organizmu i ukrwienie mięśni – dlatego sok z buraka piją również sportowcy.

Ten smaczny, niskokaloryczny napój chroni wątrobę przed szkodliwym działaniem toksyn, wyostrza koncentrację, reguluje cykl snu, łagodzi migrenę i uderzenia gorąca w okresie przekwitania, a nawet objawy nerwic i depresji. Do swojej diety powinni go włączyć diabetycy – nie tylko dlatego, że jego indeks glikemiczny wynosi 30.

Sok z buraka przywraca przede wszystkim równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, która u osób chorujących na cukrzycę bywa często zaburzona. Bor natomiast, który też pojawił się na naszej liście substancji znajdujących się w burakach, stymuluje produkcję hormonów płciowych (działa więc podobnie jak viagra).

Przeciwwskazania

Sok z buraka ma wiele cennych właściwości, ale nie powinny go pić osoby chorujące na reumatyzm, kamicę nerkową oraz dnę moczanową. Dlaczego? Ponieważ w burakach znajdują się szczawiany, które zaostrzają objawy tych chorób. Kolejnym przeciwwskazaniem jest niskie ciśnienie tętnicze – buraki je obniżają, co przy częstym i regularnym spożywaniu może spowodować problemy zdrowotne.

Dodaj komentarz