Poradnik

Odkryj moc naturalnych probiotyków

naturalne probiotyki

Naturalne probiotyki są na wyciągnięcie ręki – wystarczy przejść się do najbliższego spożywczaka. Dlaczego warto włączyć je do swojej diety i kiedy organizm potrzebuje ich najbardziej? Na te oraz inne pytania odpowiemy poniżej.

Czym są naturalne probiotyki?

Probiotyki to żywe drobnoustroje o niezwykle dobroczynnym działaniu na ludzki organizm. Znajdują się w jogurtach, kiszonkach, suplementach diety, a nawet w produktach kosmetycznych. Stanowią naturalną ochronę przed patogenami. Wspierają pracę wielu narządów, zapobiegają infekcjom górnych dróg oddechowych oraz przeciwdziałają rozwojowi groźnych chorób. Naturalne probiotyki są łatwo dostępne i niedrogie. Przekonaj się, dlaczego warto uwzględnić je w swoim jadłospisie.

Jak probiotyki wpływają na organizm?

Grecki źródłosłów terminu probiotyk brzmi: pro bios, co w tłumaczeniu na polski oznacza dla życia. Sama więc nazwa wskazuje już na właściwości zdrowotne tych drobnoustrojów, które zasiedlają wnętrze ludzkiego ciała i występują w różnych produktach spożywczych. Ludzki organizm najbardziej potrzebuje probiotyków w przypadku zakłócenia równowagi naturalnej flory bakteryjnej.

Flora ta może zostać zaburzona na skutek przebytej terapii antybiotykowej, palenia papierosów, picia alkoholu, niezdrowych nawyków żywieniowych, przewlekłego stresu czy stosowania antykoncepcji hormonalnej. Naturalne probiotyki przywracają równowagę florze bakteryjnej i tym samym nie dopuszczają do rozwoju groźnych chorób.

Oprócz tego wpływają korzystnie na procesy trawienne, wzmacniają odporność, zapobiegają wzdęciom, zaparciom, a także innym dolegliwościom, nie tylko tym związanym z funkcjonowaniem układu pokarmowego.

Przetwory mleczne

Do naturalnych probiotyków zalicza się przetwory mleczne: jogurt naturalny, kefir i maślankę. 1 gram każdego z tych produktów musi zawierać co najmniej 10 milionów jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln jednostek bakterii Lactobacillus, by można go było uznać za probiotyk. Na opakowaniach jogurtów i maślanek powinna znajdować się informacja dotycząca szczepów bakterii użytych w produkcji.

Jeśli takiej informacji nie ma, lepiej kupić produkt konkurencyjnej firmy. Ponadto warto również zwracać uwagę na inne składniki – im mniej ich będzie, tym lepiej. Jogurty z cukrem należy sobie odpuścić, ponieważ cukier neutralizuje działanie probiotyków.

Domowa kapusta kiszona

Kolejnym naturalnym probiotykiem jest kapusta kiszona. Bakterie kwasu mlekowego Lactobacillus plantarum doprowadzają kapustę do fermentacji, czyniąc ją łatwiej przyswajalną przez ludzki organizm. Kapusta kiszona ma więcej witamin B12, B6 i PP niż świeża. Poza tym zawiera duże ilości witaminy C, która zwalcza wolne rodniki i zapobiega przeziębieniom.

Pamiętaj, aby kapusty kiszonej nie płukać! Powstały z niej sok obfituje w mnóstwo witamin, wzmaga apetyt i poprawia trawienie, wspomagając wydalanie szkodliwych toksyn z organizmu. Tylko domowa kapusta kiszona ma działanie probiotyczne – ta ze sklepu nafaszerowana jest sorbinianem sodu, bardzo silnym konserwantem, który osłabia działanie probiotyków.

Domowe ogórki kiszone

Duże ilości probiotyków znajdują się w domowych ogórkach kiszonych, które zawierają ponadto witaminy B2, B3, B6, B12 i PP. Oddziałują one korzystnie na pracę układu nerwowego, polepszają zdolność koncentracji.
Bakterie powstające podczas kiszenia regulują procesy trawienne i pomagają organizmowi wydalić toksyny. Badania przeprowadzone na osobach z wrzodami żołądka pokazują, że probiotyki z ogórków kiszonych łagodzą stany zapalne oraz związane z nimi dolegliwości.

Podsumowanie

Jak więc widzisz, na naszej liście naturalnych probiotyków nie znalazł się ani jeden egzotyczny czy trudno dostępny produkt. Probiotyki warto przyjmować na co dzień, nie tylko po terapiach antybiotykowych. Dzięki nim wzmocnisz swoją odporność, złagodzisz objawy niektórych chorób i zapobiegniesz uciążliwym dolegliwościom.

Dodaj komentarz