Atlas roślin i ziół leczniczych

Cynamon

Cynamon

Cynamon jest bardzo smaczną przyprawą o wielu właściwościach zdrowotnych. Wspomaga proces odchudzania, zapobiega nadwadze, zwalcza cellulit i trądzik. Ale nie tylko. Jakie jeszcze korzyści może przynieść regularne spożywanie cynamonu?

Cynamon – krótka charakterystyka

Cynamon to zmielona kora cynamonowca cejlońskiego (Cinnamonum cassia). Ma ciepły, delikatny i korzenny zapach, którego nie sposób pomylić z jakąkolwiek inną wonią. Nawet jeśli nie darzymy go na co dzień szczególnym zainteresowaniem, powraca do łask w okresie świątecznym, przy pieczeniu ciast i przyrządzaniu dań wigilijnych. Nie tylko Wzbogaca potrawy o dodatkowy smak. Sprzyja również zachowaniu zdrowia i szczupłej sylwetki. Ponadto jest naturalnym środkiem na przeziębienie i dolegliwości żołądkowe.

Co zawiera cynamon?

Zarówno w cynamonie, jak i pozyskiwanym z niego olejku występują związki mające zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Najistotniejszym składnikiem cynamonu jest aldehyd cynamonowy, odpowiadający za specyficzny zapach tej przyprawy. Ma on silne Właściwości antynowotworowe, co zostało udowodnione wieloma badaniami. Wykazano między innymi, że aldehyd ułatwia komórkom wydalanie toksyn, sprzyja procesom regeneracyjnym i neutralizuje działanie czynników rakotwórczych.

Innym cennym związkiem jest epikatechina, zapobiegająca rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych, stosowana powszechnie w ich leczeniu. Poza tym cynamon przyspiesza przemianę materii i spalanie tłuszczu, dlatego dietetycy zalecają go zwłaszcza osobom zmagającym się z nadwagą i otyłością.

Cynamon a choroby neurodegeneracyjne

Jak zostało dowiedzione na podstawie badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego, występujące w cynamonie związki (aldehyd i epikatechina) opóźniają rozwój choroby Alzheimera, a nawet mogą jej zapobiec. Jak? Powstrzymując powstawanie splątków neurofibrylarnych w układzie nerwowym, będących jedną z oznak, a zarazem przyczyn alzheimera.

Co więcej, obie wspomniane substancje – aldehyd oraz epikatechina – cofają biomechaniczne, komórkowe i anatomiczne zmiany w mózgach osób chorych na parkinsona, choć największy wpływ na ten proces ma jeszcze inny składnik cynamonu: benzoesan sodu. W przemyśle spożywczym powszechnie stosuje się go do konserwacji żywności. Na skutek procesów metabolicznych jest wydzielany przez wątrobę i transportowany wraz z krwią do mózgu. Zdaniem specjalistów największy potencjał leczniczy ma cynamon cejloński. Inne odmiany, choć również wpływają korzystnie na pracę wielu narządów, nie zawierają kluczowych substancji czynnych w tak dużym stężeniu.

Cynamon

Cynamon na dolegliwości żołądkowe

Olejek cynamonowy oraz wyciąg z kory cynamonowca mają korzystny wpływ na Pracę układu pokarmowego. Dlatego stosuje się je w leczeniu zatruć pokarmowych, zaburzeń jelitowych i przy biegunkach. Substancje czynne zawarte w cynamonie pobudzają wydzielanie soku żołądkowego i zapobiegają problemom trawiennym. Badania pokazują, że wyciąg z kory cynamonowca przeciwdziała powstawaniu wrzodów żołądka.

Cynamon na odchudzanie

Cynamon jest nazywany przez dietetyków naturalnym spalaczem tłuszczu. Często zestawia się go razem z innymi substancjami wspomagającymi redukcję tkanki tłuszczowej: kofeiną oraz kapsaicyną. Cynamon uwrażliwia tkanki na insulinę, zapobiegając insulinooporności, która towarzyszy zwykle nadwadze. Poza tym pobudza organizm do zwiększonej absorpcji składników odżywczych zawartych w pożywieniu. Mimo że ma słodkawy smak, obniża poziom cholesterolu i cukru, również stymuluje pracę trzustki. Ponadto ułatwia proces lipolizy, czyli rozpadu trójglicerydów, co wpływa bezpośrednio na rozwój tkanki mięśniowej.

Cynamon najlepiej spisuje się jako przyprawa, którą można dodać np. do owsianki, owoców, ryżu czy kawy. Jest też świetnym Dodatkiem do deserów i zdrową alternatywą dla cukru. I tak jak cukru nie zaleca się spożywać w postaci czystej, również cynamonu nie powinno się jeść w ten sposób.