Poradnik

Kapary – unikalny dodatek do dań

Kapary

Kapary, czyli nierozwinięte w pełni pączki kwiatowe kaparu ciernistego, są jedną z najzdrowszych przypraw znanych kuchni europejskiej. Sprawdź, jakie mają właściwości i dlaczego warto włączyć je do swojej diety.

Kapary to przyprawa o wielu właściwościach leczniczych. Od wieków stosuje się ją w medycynie ludowej jako remedium na niektóre dolegliwości, np. wzdęcia czy bóle reumatyczne. Dawniej uchodziła za afrodyzjak, choć nauka nie potwierdziła jeszcze jej wpływu na poziom libido. Wiadomo jednak ponad wszelką wątpliwość, że dzięki dużej zawartości antyoksydantów kapary opóźniają procesy starzenia i zapobiegają rozwojowi nowotworów oraz chorób układu krążenia. Ponadto wpływają korzystnie na pracę układu pokarmowego i wątroby.

Kapary: co zawierają?

Kapary w około 83% składają się z wody. Pozostałe 17% to:

  • polifenole (antyoksydanty),
  • pierwiastki mineralne,
  • witaminy (m. in. A i C),
  • saponozydy steroidowe – substancje, które działają wykrztuśnie i moczopędnie, przyspieszają metabolizm tłuszczów i pobudzają wydzielanie śluzu.

Duża zawartość polifenoli czyni z kaparów wysokiej jakości środek profilaktyczny przeciwko chorobom nowotworowym.

Powszechnie wiadomo, że za rozwój nowotworów odpowiadają w dużej mierze wolne rodniki – związki, których szkodliwy wpływ na organizm mogą zneutralizować tylko przeciwutleniacze. Polifenole nie tylko chronią przed nowotworami, ale i hamują proces starzenia się organizmu. W stanie surowym kapary zawierają ok. 310 mg polifenoli na 100 g. W zalewie – od 135,56 do nawet 180,77 mg w 100 g.

Co z tymi polifenolami?

Polifenole obecne w kaparach dzielą się na trzy główne składniki:

  • kaempferol,
  • kwercetynę,
  • rutynę.

Rutyna jest tutaj najważniejsza. Związek ten uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, ułatwia absorpcję cennych substancji i spowalnia proces utleniania kwasu askorbinowego (witaminy C), przedłużając w ten sposób jej oddziaływanie. Rutyna to jeden z najsilniejszych antyoksydantów.

Kapary a żywność sirt

Żywność sirt aktywuje białka określane w piśmiennictwie naukowym jako sirtuiny. Regulują one procesy przemiany materii, w szczególności glukozy i lipidów. Słyną również ze swoich właściwości odmładzających.
W ocenie naukowców częste spożywanie żywności sirt może przyspieszyć odchudzanie i zrównoważyć skutki niezdrowej diety. Oprócz kaparów do żywności sirt zalicza się także zieloną herbatę, kakao, kurkumę, jarmuż, jagody, pietruszkę, cytrusy, orzechy włoskie, seler, chili, soję, grykę, czerwoną cebulę oraz jabłka.

Jak smakują kapary? Z czym je podawać?

Kapary są ostre w smaku. Przypominają mieszankę oliwek, czarnego pieprzu i chrzanu, roztaczają ledwo wyczuwalny aromat kapusty. Nadają się idealnie do dań, które z założenia mają być pikantne. Warto łączyć je również z potrawami potrzebującymi wyrazistego smaku.

Kiszone lub zakonserwowane kapary dodaje się do tatara, śledzi, sałatek mięsnych, marynat. Dekoruje się nimi galarety. W kuchni śródziemnomorskiej kaparami przyprawia się drób, ryby, owoce morza, sos pomidorowy, sałatki różnego rodzaju, makarony oraz pizzę. Trudno też wyobrazić sobie francuski sos remoulade bez dodatku kaparów.