Schorzenia

Zioła na odchudzanie

Zioła na odchudzanie

Podczas diety odchudzającej bardzo często sięgamy po dodatkowe preparaty, mające zwiększyć efektywność odchudzania i przyspieszyć ten proces. Niektórzy stawiają wówczas na gotowe suplementy diety w kapsułkach lub w tabletkach, inni przyjmują więcej błonnika. Część wybiera różnorodne mieszanki odchudzające do zaparzania, w tym mieszanki ziół. Zioła niewątpliwie mogą nam pomóc w odchudzaniu i spalaniu tkanki tłuszczowej. Które stosować, aby osiągnąć najlepszy rezultat, a jednocześnie sobie nie zaszkodzić?

Zioła na odchudzanie – jaki wpływ mają na organizm?

Ekstrakty roślinne i wyciągi ziół to bardzo popularne komponenty suplementów na odchudzanie. W wielu z nich znajdziemy miętę, kurkumę czy senes. Oczywiście produkty te najczęściej zawierają również inne substancje chemiczne, które mogą mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie, np. powodować nadmierną utratę wody i ubytek minerałów. Zioła wydają się pod tym względem bezpieczniejsze. Stosując je, pamiętajmy jednak, że wiele gatunków i odmian ma dużą siłę oddziaływania. Ziół nie należy też stosować zbyt długo. Po kilkumiesięcznej kuracji zwykle należy zrobić przerwę. Na co dzień warto sięgać po różne Zioła o właściwościach odchudzających. Szczególną uwagę zwróćmy na przyprawy, które stanowią nieodzowny element zdrowej diety odchudzającej.

Włączając preparaty ziołowe w jadłospis dietetyczny, warto również zastanowić się nad tym, na jakim działaniu najbardziej nam zależy. Niektóre zioła mogą stymulować rozpad tkanki tłuszczowej, inne pomagają nam uporać się z nadmiernym apetytem. Wiele gatunków ziół normalizuje pracę układu pokarmowego oraz przyśpiesza i reguluje metabolizm.

Bratek i mniszek lekarski wyhamują nadmierny apetyt

Fiołek trójbarwny, czyli bratek to znany i lubiany kwiat. Nie każdy wie, że barwne bratki są jadalne, a ponadto mają właściwości odchudzające. Bratek w formie naparu lub dodany do sałatki pomoże unormować apetyt i zapobiegnie napadom głodu. Nie inaczej jest z mniszkiem lekarskim, kolejnym dobrze znanym kwiatem łąkowym. Mniszek ma działanie moczopędne, ponadto reguluje trawienie oraz łaknienie. Zawarta w nim inulina przedłuża uczucie sytości po posiłku, normuje poziom cukru we krwi, obniża cholesterol i przeciwdziała otyłości. W ziołolecznictwie stosuje się przede wszystkim korzeń mniszka. Natomiast inulinę i inne cenne substancje zawiera także kłącze perzu. Perz to pospolity gatunek traw rosnących w Polsce, również polecany na odchudzanie.

Mięta pieprzowa i spółka na lepsze trawienie

Zaburzone trawienie utrudnia wypróżnianie się i oczyszczanie organizmu z resztek. Gdy zawodzi trawienie, brzuch jest pełny i czujemy się ciężko. Spowolnione procesy trawienne oznaczają też wolniejszy metabolizm substancji odżywczych. Najprostszy sposób na poprawę trawienia to wprowadzenie regularnych posiłków. Dodatkowo warto wdrożyć zioła. Jeśli cierpimy na zaparcia i mamy kłopot z wypróżnianiem, możemy popijać napar z mięty pieprzowej. Mięta stymuluje wydzielanie soku żołądkowego oraz żółci, działa wiatropędnie, a także Poprawia ruchy perystaltyczne jelit. Między posiłkami możemy też popijać melisę, która ma działanie rozkurczowe. Wzdęciom i uczuciu ciężkości zapobiega również rumianek. Z podobnego działania znany jest ponadto napar z kopru włoskiego (wbrew obiegowej opinii nie należy go podawać małym dzieciom).

Procesy trawienne usprawnimy także dodając do posiłków zioła przyprawowe – lubczyk, kminek, tymianek, macierzankę, bazylię, majeranek, cząber. Potrawy i desery możemy również urozmaicić wspomagającą lawendą.

Zioła na odchudzanie

Kmin rzymski, który wspomaga spalanie tłuszczu

Poza klasycznymi polskimi ziołami do przyprawiania potraw, powinniśmy mieć w kuchennej szafce również przyprawy orientalne. Mowa tu zwłaszcza o aromatycznych i kolorowych przyprawach korzennych. Organizm na wielu płaszczyznach stymulują kurkuma, cynamon, imbir, czarnuszka, a także kmin rzymski. Możemy używać równie dobrze Mieszanek przypraw orientalnych, w których skład wchodzą wyżej wymienione surowce, takich jak curry czy garam masala, pod warunkiem, że nie zawierają dodatku soli. W odchudzaniu szczególną rolę może odgrywać kmin rzymski (kumin), który poprawia metabolizm lipidów, pomaga obniżyć cholesterol i spalić tkankę tłuszczową.

Senes i aloes o działaniu przeczyszczającym

Wyciąg z senesu to popularny składnik preparatów na odchudzanie, często reklamowanych w mediach. Senes ma działanie przeczyszczające – może się okazać przydatny od czasu do czasu, gdy mamy problem z wypróżnieniem się. Nie jest natomiast wskazany dla osób na diecie odchudzającej. Po spożyciu (np. naparu) senes wywołuje biegunkę, bolesne skurcze brzucha i powoduje utratę wody. Zażywające go osoby mogą mieć złudzenie chudnięcia, ale nie spalają tkanki tłuszczowej. Ponadto wyciąg z senesu nie może być stosowany przy wielu schorzeniach, chociażby w niewydolności nerek czy w stanach zapalnych jelita grubego.

Działanie przeczyszczające ma również aloes, roślina znacznie bezpieczniejsza niż senes. Aloes przyspiesza ponadto metabolizm i pomaga rozprawić się z tkanką tłuszczową. Reguluje gospodarkę wodną organizmu, oczyszcza, stymuluje procesy trawienne, wzmacnia. Preparaty z aloesu, np. sok, możemy spożywać przez około 2-4 tygodnie w celu zwiększenia efektywności odchudzania.

Pokrzywa, która oczyszcza

Zioła o działaniu przeczyszczającym nie są dla wszystkich. Za to zioła, które oczyszczają – jak najbardziej tak. Pokrzywa znana z tej właściwości Wspomoże eliminację toksyn. To ważne, aby podczas odchudzania organizm oczyścił się z zalegających w nim szkodliwych związków i odzyskał prawidłowe pH. Toksyny spowalniają metabolizm, są przyczyną pogarszającego się stanu skóry i utrudniają chudnięcie. Pochłaniamy je wraz z powietrzem, wodą i pożywieniem. Organizm radzi sobie z toksynami dość dobrze, dopóki nie jest ich zbyt dużo, np. w wyniku spożywania zbyt wielu przetworzonych pokarmów. Poza pokrzywą, właściwości oczyszczające ma również skrzyp polny, a także ziele gwiazdnicy pospolitej.